به گزارش آوای سیدجمال، نمایش میدانی «فصل شیدایی» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی «مُهنا»، پس از اجراهایی که در کشورهای عراق و سوریه نیز با نام “قیامت الارض” اجرا شد که در چهار شهر و در سوریه نیز در سه شهر اجرا داشتیم.و مناطقی چون شهر یزد، بوشهر، جزیره ابوموسی، و درحال حاضربه شهر همدان رسیدیم و عوامل تولید این نمایش این روزها خود را برای اجرای «فصل شیدایی» در همدان آماده میکنند و راهشان همچنان ادامه دارد. از سعید اسماعیلی طراح و کارگردان و رسالت علیرضاکوهفر تهیه کننده فصل شیدایی دعوت کردیم تا به گفتگو با خبرنگار حامی ایرانیان ازهمدان، دقایقی با ما درباره نمایش بزرگشان صحبت و توضیحاتی دهند.
در بخش اول این گفتگو که پیش از این منتشر شد، مسائلی چون مروری بر روند فعالیت ۱۰ ماهه مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی «مُهنا»، عنوانی که میتوان بر این اثر قرار داد، دلیل حضور راوی در نمایش، بازخورد کار در بین مخاطبان و دلیل انتخاب برخی روایتها در این اثر مطرح شد .
حال بخش دوم و پایانی این گفتگو در ادامه میآید: مهمترین هدف شما برای اجرای «فصل شیدایی» چیست و همواره زمانی که قصد اجرای کار در یک شهر جدید را دارید چه چیزی برایتان در اولویت قرار دارد؟
اسماعیلی: هر اثر هنری رسالت و وظیفهای دارد و چهارچوبهای هنری خاصی برایش تعریف میشود. برای ما نیاز مردم از اهمیت برخوردار است. همواره زمانی که تصمیم میگیریم نمایش را به محل تازهای ببریم نخستین سوال ما این است که مسایل اعتقادی آن محل چیست؟ ما پرداختن به این بخش را رسالت خود میدانیم. اسماعیلی سالها کار صحنهای کرده و با کارگردانهای بزرگ در تئاتر شهر همکاری داشته است. او سالها در مرکز نظارت و ارزشیابی بوده و به نوعی این کاره است اما مهمترین چیز برای ما همان رسالتی است که از آن نام بردم. همواره تحقیق میکنیم تا بدانیم کدام تهدید اعتقادی در یک شهر وجود دارد. مثلا زمان اجرای نمایش وغیره… اسماعیلی درجواب گفت:ما ساعتها تحقیق کردیم و به این نتیجه رسیدیم این فرقه به شدت بر روایات ما مسلط هستند و حتی اگر یک عالم شیعی با آنها صحبت کند، مدام روایات متعددی را به زبان عربی از حفظ میخوانند و شبهههای کلامی و فکری در کار وارد میکنند. همین شد که تصمیم گرفتیم در یکی از اجراها «فصل شیدایی» به یمانیها بپردازیم. ودرکربلا به زبان عربی به اجرادرآوردیم که الحمدلله استقبال خوبی شدو در خانهها درباره نمایش ما بحث درگرفته بود. کار ما اینگونه است که با مخاطب رابطه مستقیم دارد و مردم زیادی پای آن مینشینند. آن هم مخاطب عام که اهل تئاتر نیستند. ما «فصل شیدایی» را اثری میدانیم که هم قرار است پیام بدهد، هم هنری است و هم محتوای مناسبی دارد که آن را در مجموع به یک بسته فرهنگی تبدیل میکند. از این بابت خدا را شکر میکنم.
فصل شیدایی برای مخاطبانش که بیشتر نسل جوان هستند چه پیامی دارد؟
«فصل شیدایی» به مخاطب مخصوصانسل جوان میگوید که از رشته توسل و با دیدن بخشی از تاریخ و درک مفهوم ولایت با دغدغههای روز وکاراجرایی نو را به آنان باتوجه به اتفاقات روزمره نشان دهیم البته کمی متفاوت تر.قصد داریم فصل شیدایی یکی ازقصه های پرمحتوای قرآن کریم هست به جوانان با اجرای زیباتربشناسانیم.
برای کیفیت اجرا از چه محتوایی استفاده میکنید؟
سعید اسماعیلی: این پروژه از سال ۸۷ که شکل گرفته تا به امروز فراز و نشیبهای زیادی داشته است. سعی داریم ازبهترین محتوا در اجرا داشته باشیم تا مخاطب را برای تاآخرین صحنه به ذوق دربیاوریم رکنی به نام تصویر وارد کار شده که یک اتفاق بزرگ است مابرای اینکه کارمان حرفه ای تر باشد ماه هاو ساعت هاوقت میگذاریم که به بهترین ،عالی ترین ،زیباترین صحنه و اجرا بپردازیم. البته در همدان یک ماه است که کار شروع شده است زمین و مهندسی دکور انجام شده و از امروز به صورت تخصصی کار نور و صدا و تصویر انجام خواهد شد که اگر طبق روال پیش برویم جمعه اولین اجرا را خواهیم داشت که تا سوم شهریور نیز ادامه خواهد داشت.
آیا قرار است “فصل شیدایی”در اجراهای بعدی متفاوت شودو اینکه درچند بخش صورت می گیرد؟
ما یک تیم حرفهای هستیم که ساعتها و ماهها وقت گذاشتهایم «فصل شیدایی» در طول این سالها تغییرات اساسی داشته باشد. ۵۰، ۶۰ نفر از حرفهایهای سینما و تلویزیون در آن حضور دارند و ما باید روز به روز نوآوری داشته باشیم. ما اگر دچار تکرار شویم خودمان را خاک کردهایم .هر چند تکرار هم بد نیست. شما ببینید کار این تحولات در آیتمها و قطعههای موسیقی خود را نشان میدهد یا آیتم آخرالزمان و جبهه ما هر بار تغییر میکند. نام کار همه جا «فصل شیدایی» است اما این دو بخش منطبق با نیاز هر استان تغییر میکند. من هم هیچ ابایی ندارم با موسیقی جدید یا تغییر دادن ساختار آیتم که از ۱۰۰ لایه تشکیل شده، همه چیز را به هم بریزم و از نو بسازم. مثلا در اجرای کربلا آیتم حضرت نوح بود و جلوههای بصری جدیدی داشت. من راهم را انتخاب کردهام و وظیفه خود میدانم آنچه را که باید بگویم، در هر قالبی که شده مطرح کنم. امروز در قالب هنر، اصالت با گفتن این حرفها است و برای من نوعی خادمی به حساب میآید. با این حال اگر به معنای واقعی هنرمند باشیم وظایفی به عهده ما است که نمیتوانیم از آن بگذریم. با این وجود حضور مخاطبان ما را راضی میکند و امیدواریم دراستان همدان هم استقبال خوبی داشته باشیم .
با وجود مسائلی که مطرح کردید لابد برای انتخاب عوامل خودتان هم دچار مشکل بودهاید. مثلا درباره راوی کار چطور به انتخاب رسالت بوذری رسیدید؟
اسماعیلی: انتخاب رسالت بوذری از آن رو بود که کسی جز او نمیتوانست این کار را انجام دهد. این را به گواه کسانی که کاندید شدند، آمدند اما نتوانستند میگویم. این کار فی نفسه آدم باسواد میخواهد. به ویژه که خیلی وقتها مردم بعد از کار میآیند و سوالات بسیاری دارند. من این کار را تئاتر نمیدانم بلکه آن را یک بسته فرهنگی میدانم. بخشی از کار نمایش است و اصول مسلم نمایش را رعایت میکند اما در مجموع یک بسته فرهنگی است که باید ملزوماتی داشته باشد. مثلا کارگردان باید با سواد باشد تا در حوزهای که حرف میزند استدلال داشته باشد. من باید پاسخگو باشم. سندهای تاریخی را بدانم. رسالت ما این است که مخاطب توجیه شود و برود. بایددر حوزه اجرا آدم باسوادی که در لحظه بتواند حرف بزند و بر مبنای اقتضائات روایت بگوید و لازمه اجرا داشتن دانش است. فقط داشتن روی زیاد که لازمه نیست! ضمن اینکه تیم ما بنا است آموزههایی را به مخاطب انتقال دهد و دنبال اثرگذارترین روشها میگردد. ما بهترین چهرهها، صداها و دوبلورها را استفاده کردهایم. شما صدای فخرالدین صدیق شریف، زنده یاد مهران دوستی، چنگیز و وحید جلیلوند، نصرالله مدقالچی و بهترینهای این حوزه را در کار میشنوید.
نماد احترام شما به مخاطبان در نمایش که در ابعاد واقعی برای مردم اجرا میشودچیست؟
اسماعیلی: ما برای اینکه حرفمان درست به مخاطب منتقل شود از بهترینها استفاده کردهایم و جنس چینی و بنجل به مخاطب ندادهایم. وجه هنری این کار مهم است و ما در طراحی گریم، صحنه، نور و دکور از بهترینها استفاده کردهایم. ما به خاطر اینکه این اسپانسر مشتاق باشد چون این پروژه در کل کشور میچرخدچون تولید آن ارزان شده است. و بازخوردهای خوبی هم از مردم گرفتهایم و حتی پیامکهای زیادی به دستمان میرسد که هر پیامک یک قصه از یک زندگی است. خواندن مطالب مردم برای ما حال عجیبی دارد و دیدن این واکنشها ما را دلگرم و به ادامه کار مطمئن میکند.
آینده خودتان در این کار را چگونه میبینید؟ تا چه زمانی با «فصل شیدایی» همراه خواهید بود؟
علیرضاکوهفرگفت:یک چیزی را بارها گفتهام و باز هم میگویم، اسماعیلی که سالها است با او رفاقت دارم و به سلامت و حال خوب او اعتقاد دارم، میداند که افتخار میکنم با او کار میکنم. نکته مهم این است که این کار را با عشق جلو میبرد. من در انتخاب بین این کار و یک برنامه تلویزیونی در بهترین زمان آنتن، شک نکنید که این کار را انتخاب میکنم. چرا که«فصل شیدایی» نفس به نفس و رخ در رخ اجرا میشود و کاری است که دوستش دارم. یکی از دعاهایم این است که کاش این خدمت را از ما نگیرند.
تهیهکننده نمایش «فصل شیدایی» با بیان اینکه هر شب میتوانیم پذیرای ۵ هزار نفر باشیم عنوان کرد: در این برنامه علاوه بر نمایش، بُعد تصویر هم اضافه شده در حالی که در «شبهای آفتابی» فقط نمایش بود، همچنین از تکنیکهای روز و جلوههای ویژه نیز استفاده شده است. «فصل شیدایی» در ۲۳ شهر اجرا شده و همدان به عنوان بیست و سومین استان میزبان است.
درموردچیدمان ونحوه اجرای نمایش توضیحاتی بفرمائید؟
چیدمان دکور به نحوی است که وسط زمین اجرا، جای تماشاچیان است و اتفاقات نمایش در سمت راست و چپ و روبروی تماشاچیان رخ میدهد و در روی پرده مشکی رنگی هم فیلم نمایش داده میشود. با بیان اینکه در این نمایش اتفاقاتی از زیر تصویر بیرون میآید که برای تماشاچی جذاب است و آسانسور هم کار گذاشته شده که سوژهای از دل زمین بیرون میآید.هچنین اینکه اجراهای ما شب است دکورهای ما خام است و در روز خیلی جذابیت ندارد اما در شب جذابتر است.
سخن آخرکوهفر درپایان : دکورهای پرکاری هم داریم که از پشت صحنه وارد و خارج میشوند.نمایش قصه “خلقت تا ظهور” است که در سه فصل انبیا، صدر اسلام و دوران معاصر تقسیم میشود. که دوران معاصر نمایش نسبت به هر شهر متفاوت است در همدان نیز دوران معاصر بومیسازی شده که شامل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم است. اجرای نمایش همزمان با ماه محرم است، بخش روضهای غالب است اما در سایر ایام بر حسب زمان و مکان و ایام تغییراتی را در نمایش داریم. تهیهکننده نمایش «فصل شیدایی» طبق برنامه ریزی شده زمان اجرای نمایش تقریبا دو ساعت است که پس از نماز مغرب و عشا شروع ودر این نمایش ۲۵۰ نفر اجرا دارند که ۱۰۰ نفر از آنها سرباز هستند./حامی ایرانیان
دیدگاه شما