به گزارش آوای سیدجمال، برای همه ما پیش آمده که در حال استراحت و یا دیدن یک فیلم هیجانانگیز بودهایم و یا در خانه دستمان بند کاری است که تلفن زنگ میخورد و ما سراسیمه به سوی آن میدویم تا فرد پشت خط را منتظر نگذاریم، اما با یک صدای ضبط شده روبرو میشویم که درصدد فروش محصول یا ارائه خدماتی است و یا یک بازاریاب قصد صحبت دارد. این تماسهای وقت و بی وقت در برخی موارد آزار دهنده و پرتکرار است و ما را کلافه میکند.
چاره چیه؟
برای جلوگیری از بروز چنین مواردی و یا مسدود سازی تماسهای تبلیغاتی چند راه وجود دارد اما باید بدانید این راهحلها صد در صدی نیست و تا جایی جلوی برقراری تماس را میگیرد.
به طور کلی ارسال پیامهای تبلیغاتی از طریق تلفن ثابت چه بهصورت گفتگو و چه به صورت صدای ضبط شده در صورت نداشتن مجوز، تخلف محسوب شده و برابر مقررات با آنان برخورد قانونی میشود. اپراتورها موظف هستند تبلیغات تلفنی خود را متوقف کنند و اگر مشترکان با چنین مواردی مواجه شدند، میتوانند با شماره 195 تماس گرفته یا با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.195.ir شکایت خود را ثبت کنند تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با متخلفان به صورت جدی برخورد کند.
همچنین برای مشکلات و مزاحمتهای پیش آمده میتوانید با سامانه 2021 که پاسخگوی سوالات مخابراتی مردم است، تماس برقرار کنید.
در صورتیکه با وجود مسدودسازی دریافت پیامکهای تبلیغاتی، همچنان پیامکهایی با محتوای نامناسب دریافت میکنید، این تخلف را با ارسال شماره خط ارسالکننده به سامانه پیامکی ۱۹۵ گزارش کنید
.
پیامکها را چه کنیم؟
با شماره گیری #800*، میتوانید مسدود یا فعالسازی دریافت پیامکهای تبلیغاتی و همچنین استعلام خدمت فعال را از سرشمارههای پیامکی درخواست کنید.
البته با مراجعه به اپلیکیشنهای همراه من و ایرانسل من در قسمت خدمات پیامک میتوانید از دریافت پیامکهای تبلیغاتی هم انصراف دهید.
همچنین تماس تلفنی با اپراتورهای تلفن همراه نیز خالی از لطف نیست و کارشناسان این کار را برای شما انجام میدهند.
بنا به گفته وزیر ارتباطات «در صورتیکه با وجود مسدودسازی دریافت پیامکهای تبلیغاتی، همچنان پیامکهایی با محتوای نامناسب دریافت میکنید، این تخلف را با ارسال شماره خط ارسالکننده به سامانه پیامکی ۱۹۵ گزارش کنید.»
پیامکهای بانکی هم غیرفعال میشه؟
لازم است بدانید پیامک بانکها، نیروی انتظامی و پلیس، قضایی، دولتی و اپراتورها، جزو پیام اطلاعرسانی بوده و غیرفعال نمیشوند. در واقع پیامکهایی که از سرویس خط خدماتی ارسال میشوند، نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشند. شرکتها هنگام خریداری خط خدماتی، متعهد به ارسال پیامک غیر تبلیغاتی میشوند و اگر از این خطوط برای شما پیام تبلیغاتی ارسال شود، میتوانید از فرستنده پیام در سامانه 195 شکایت کنید.
دیدگاه شما